Inte SORG utan GLÄDJE!

Ja visst gör det ont när knoppar brister. (K. Boye)

Denna vers ur Karin Boyes dikt får säga något om vad denna dags kyrkomöte har handlat om.

Det har varit en lång dag med över 100 tal i frågor rörande äktenskap och vigselrätt. De allra flesta har haft en mycket god ton och saklighet medan andra sticker ut. Dock tycker jag mig se ett mycket stort problem i debatten, nämligen det att många ledamöter ser detta som en fråga och inte som en sak rörande människor. Det är ganska beklämmande och stundtals väldigt sårande att det som handlar om mitt och någon annans liv förminskas och görs till en ”mycket svår teologisk fråga som har fått alldeles för lite tid”. Jag tycker det är hög tid att Svenska kyrkan vågar ta på sig ansvaret ett vara kyrka här på jorden genom att fullt ut bejaka kärleksbudskapet. Jag skulle här och nu kunna rabbla upp citat efter citat som jag tycker är värda att kommentera men jag göra faktiskt inte det. Det viktiga i detta är morgondagens beslut i frågan. Dock kan nämnas att det i morgon med största sannolikhet kommer att skrivas kyrkohistoria då Svenska kyrkan med glädje, inte sorg, kommer bejaka samkönad kärlek genom ett beslut för äktenskapet.

Kolla in dagens debatter på webben: svenskakyrkan/kyrkomötet

Länge leve kärleken och Svenska kyrkan!

// Erik

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: