Om att stoppa handen i ett getingbo

Har du någon gång stoppat handen i ett getingbo? Om inte så ska jag berätta för dig hur det är.

 

Allting började med ett föredrag som handlade om prostitution och surrogatmödraskap av författaren Kajsa Ekis Ekman. Ett föredrag där likhetstecken sätts mellan dessa två. Där det hänvisas till forskning som gjorts inom området surrogatmödraskap men som genast förkastas för att hänvisa till forskning som ännu inte gjorts men som skulle visa något helt annat om den gjordes. Ett dilemma som handlar om vad föräldrarna ska säga till barnet när han eller hon frågar hur kom jag till? Svara skulle kanske bli: ”Ja, tyvärr så var det för dyrt i Ukraina så det fick bli Indien.” Eller att: ”Ja du kom till genom en pengatransaktion.” Frågan jag genast ställer mig är i vilken värld som Ekis Ekman lever i. Är det den helt kärlekslösa? Vilka föräldrar svara inte: ”Du kom till för att vi, jag och din pappa, hade en superstor längtan efter ett barn och sen kom du till oss och vi älskar dig över allt annat på jorden.” Eller är det jag som lever i en konstig värld?

 

Vad har detta med ett getingbo att göra? Jo, det tog inte slut här. Efter att ha blivit både ledsen, upprörd, förbannad och frustrerad så kunde jag inte låta bli att berätta för ansvariga personer hur jag kände för det hela. Där och då satte jag handen i ett getingbo! Svaret på hur jag kände blev bland annat att arrangören inte behöver ta ansvar för vad föreläsaren säger. Men hallå! Som arrangör har vi väl alltid ett ansvar för att vrida och vända på frågeställningar och problem? Eller lever jag även här i en annan värld? Sen till det som gör att tårarna vill börja rinna. ”En del människor är inte födda för att ha kunna få barn.” Vad svarar man på det? Svaret blev tårar. Vem har rätt att uttrycka dessa ord? Det rimliga svaret uteblir... det orimliga är att vissa människor tydligen har det. Vad händer sen? Tystnaden, ingen vågar säga något förutom ett fåtal modiga själar... Kanske är man lika ensam när man står där med handen i getingboet och getingarna börja sticka...

 

Så fortsätt längta, hitta mod

Våga hoppas, våga tro

Tro på drömmar, ta ett kliv

Vält den värld du lever i

och var en galning, var naiv

det är det som håller oss vi liv.

 

En pappa till sitt barn i den kärleksfulla värld som jag lever i: ”Jag och din pappa älskar dig över allt annat på denna gjord. Du är det mest efterlängtade barnet i våra liv. Du är det bästa som hänt oss. Vi älskar dig mer än något!”


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: