Om hoppet

Hoppet är det sista som överger människan sägs det i talesättet och jag är nog beredd att hålla med. Det är åter igen sommar och för elfte året i rad dags för EKHOs ungdomsläger. Denna gång på temat "Våga leva helt ditt liv" i Värmland helgen 2-4 september.

Inte heller detta år sviker hoppet att kunna nå ännu fler ungdomar i Sveriges kristna kyrkor och samfund. Som tidigare vore en annons i Dagen ett utmärkt sätt att nå dessa. Då vi tidigare i år sett annonser om Religion hjärta HBT så tänkte vi att HBT- rädslan nu var övervunnen även för Dagens del, men ack så vi bedrog oss!

Åter igen blir Dagens, och deras nye chefredaktör Daniel Grahns, svar NEJ. Anledningen denna gång var att man inte ville komma på kant med sina ungdomsförbund. Märkligt påpekar jag eftersom Ungdomsstyrelsen efter Kaliber-historien kommit fram till att de frikyrkliga ungdomsförbunden inte alls har något emot hbtq-personer. Svaret från Grahn blir då att det var inte så han menade utan det är helt och hållet hans beslut och han tar ansvaret. Men poängterat att han inte alls ifrågasätter vare sig min eller någon annans sexualitet eller identitet. Han bjuder dock in till samtal på redaktionen, vilket vi tackade ja till.

Vad som sen hände vet jag inte riktigt men efter att Grahn skickat ett sista svar så tänkte jag att samtalet var över men så kommer ännu ett mail utan att jag har svarat. Han vill påpeka att konfrontationsvägen inte är konstruktiv och att han vill få mig att förstå att en kristen tidning som dagen INTE kan ta in en annons med sexuella preferenser som riktar sig till barn och ungdomar. Så där ja! Då var alla korten på bordet. SEXUELLA PREFERENSER! En grundkurs i hbtq-frågor kanske vore på sin plats. Vad tror Grahn och möjligen andra att våra ungdomsläger har för innehåll? Mitt svar till honom blev att vårt läger inte handlar mer om sex än vilket annat kristet ungdomsläger för heteroSEXUELLA ungdomar som helst. Skillnaden mellan mig och Daniel Grahn är att när vi hör ordet homosexualitet så tänker jag kärlek och han något helt annat.

En bra slutsats att ta med sig in i höstens eventuella samtal med Dagen är nog att ta allt från grunden och att hoppet är det sista som överger en hbtq-kämpe!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: