Queer preaching

Hon var se sådär 12-13 år gammal, inte ens tonåring i våra ögon. Ogift var hon, utan partner. I en situation där hon som gravid skulle få bära på skammen. Jämförelsen med idag är kanske inte helt rättvis men ändå utmanande. Gud ska bli människa men hur ska det gå till? Jo genom att födas till livet som människa genom att en mycket ung, ogift flicka blir med barn. Ett barn som med de förutsättningarna skulle få det svårt. Gud gav inte det oändligt viktiga uppdraget till den rutinerade, till den välbärgade, inte till den som hade livet utstakat för sig, inte till den i det perfekta äktenskapet. Nej, förtroendet gavs till en flicka, mitt i det operfekta, mitt i ungdomen. Rädsla är det som ängeln förväntar sig ”Var inte rädd”. Men Maria svara, inte med rädsla utan med oförstående ”Hur ska det gå till?”.

Att vara barn och ungdom då och nu var och är inte alltid så lätt. Då lades vuxenlivets stora krav och förväntningar på ungdomen. Idag ska ni ungdomar så snabbt som möjligt skolas i att bli vuxna så snabbt det bara går. Det är en stor tid, i att formas som människa. Vem är jag? Vem ska jag bli? Tycker någon om mig? Ser ni mig? Duger jag? Och alla förväntningar; betyg, utseende, relationer, prestation. Ja, gör listan så lång som du vill. För några en tid av förtvivlan och känslan av att inte passa in. För några en tid av framgång, lycka och att stå i centrum. Oavsett vem du är så är det förväntningarna och förhoppningarna som du jobbar för eller emot. Jesus kommer födas snart. Som ett litet, beroende barn. Utan mänsklighetens händer hade Gud aldrig klarat att bli en vuxen människa. Vi, med våra händer får göra det möjligt för Gud att bli verklighet.

Maria hade inget val, hon precis som du var tvungen att göra så gott hon kunde för att klara uppdraget. Hon hade det som krävde för att klara det! Och inte minst, Gud hade gett sitt stora förtroende. Gud skulle bli människa och detta genom en 13 årig flickas omsorg. Gud hade sagt sitt: Jag tror på dig! Du kommer klara det här. Och när det känns tungt så finns jag här för dig.

Till dig som är ett barn, till dig som är en tonåring, till dig som har varit ett barn, till dig som har varit en tonåring. Gud har gett dig sin tilltro! Gud säger och har sagt till dig att du duger precis som du är. Gud kunde ha fötts i den mest perfekta familjen och i det mest perfekta hemmet.  Gud föddes av en 12-13 år gammal flicka, ogift och utan fast partner. 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: